گزارش ، راه چاره چین در برابردستهای سیاه آمریکا در هنگ کنگ

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اظهارات مقامات چین درباره ناآرامی های هنگ کنگ و انتقاد از آمریکا برای نقش داشتن در این تنش نگرانی هایی را درباره احتمال اعزام نیروی نظامی مطرح نموده است.

گزارش ، راه چاره چین در برابردستهای سیاه آمریکا در هنگ کنگ

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پکن ادامه ناآرامی سیاسی در هنگ کنگ بخصوص در روز یکشنبه را نتیجه دستهای سیاه آمریکا دانست و به واشنگتن توصیه کرد این موضوع را به خاطر بیاورد که هنگ کنگ در واقع هنگ کنگ چین است.

یکشنبه شب صدها هزار تظاهرات نماینده به طرف ساختمان اصلی دولت محلی هنگ کنگ سنگ و تخم مرغ پرتاب کردند. افرادی ناشناس که پیراهن سفید به تن داشتند با چماق های چوبی و آهنی به مخالفان حمله کردند و حدود 45 نفر را زخمی کردند. رسانه ها حال چند نفر را وخیم گزارش کردند.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته (سه شنبه) دراین باره گفت: ما قادر به درک این موضوع هستیم که مقامات آمریکایی پشت چنین حوادثی هستند. آیا مقامات آمریکایی صادقانه به جهان می گویند که چه نقشی ایفا می نمایند و اهداف آنها چیست؟

وی در ادامه گفت: ما به آمریکا توصیه می کنیم که دستان سیاه خود را (از این موضوع) کنار بکشد. آمریکا باید یک موضوع را متوجه گردد، اینکه هنگ کنگ درواقع هنگ کنگ چین است و ما اجازه هیچ مداخله خارجی را نخواهیم داد.

امروز روزنامه خلق، که به نوعی حامی حزب حاکم چین است اظهارات سخنگوی وزارت خارجه این کشور را تکرار کرد و اضافه نمود: اتفاقات خشونت باری در هنگ کنگ رخ داد و در سراسر این روند آمریکا از آن حمایت کرد. بعضی آمریکایی ها می گویند که خواهان یاری به هنگ کنگ هستند اما در واقع خواهان ایجاد ناامنی در هنگ کنگ هستند و تا نابودی هنگ کنگ به رضایت نخواهند رسید.

ریشه این ناآرامی ها در لایحه استرداد مجرمین به چین قرار داشت اما با توجه به تظاهرات و اعتراضات گسترده خانم کری لام، رئیس دولت محلی هنگ کنگ، چندی پیش این لایحه را منتفی اعلام نمود؛ اما این امر نتوانست مانع از نقدها و واکنش های اعتراضی بیشتر گردد.

از سوی دیگر ارتش چین نیز نسبت به ادامه ناآرامی ها در هنگ کنگ واکنش نشان داده و اعلام نموده که می تواند برای حفظ نظم و آرامش درصورت درخواست دولت محلی، نیروی نظامی به این منطقه اعزام کند. وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین روز سه شنبه تاکید نمود که تخریب دفتر ارتباطات دولت مرکزی هنگ کنگ چالشی جدی برای مبنای عبارت یک کشور دو سیستم بود.

وی امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری خود گفت: بعضی رفتارهای معترضان افراطی اقتدار دولت محلی و ایده یک کشور دو سیستم را به چالش می کشد. این موضوع غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به این سوال که واکنش چین به اتفاقات هنگ کنگ چگونه خواهد بود تنها به بیان این جمله اکتفا کرد: ماده 14 قاون نظامی به صراحت به آن پاسخ داده است. طبق این ماده دولت محلی هنگ کنگ می تواند از دولت مرکزی چین برای ارسال نیروی نظامی به هنگ کنگ و حفظ امنیت عمومی درخواست یاری کند.

هرچند آمریکا در ظاهر چنین اتهاماتی را رد نموده اما بالا بودن تنش بین واشنگتن و پکن احتمال نقش آمریکا در امور داخلی هنگ کنگ و حتی تایوان را نیز همچنان مطرح می سازد. تحرکات نظامی آمریکا در منطقه دریای چین جنوبی و شرقی یکی از دلایلی است که می توان به نقدها مقامات چین با دقت بیشتری تامل کرد.

روز سه شنبه نیز مارک روبیو، سناتور آمریکایی تعقیب معترضان توسط افرادی که به ادعای وی مزدور بودند را محکوم کرد و نوشت: افرادی که مجرمان و تبهکاران را در قدرت منصوب می نمایند تا افراد بیگناه را تعقیب نمایند و طوری آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهند که باعث مرگ آنها گردد ... تمام جهان باید این موضوع را محکوم کند. آنها می توانند ماهیت واقعی دولت حزب کمونیست را ببینند.

هرچند دولت چین اشاره مستقیمی به گزینه اعزام نیرو به هنگ کنگ نداشته و از راهکار دیپلماتیک حمایت نموده اما واکنش مقامات پکن به اتفاقات اخیر و انتقاد از رفتار مداخله جویانه آمریکا علاوه بر تشدید تنش بین دو کشور شاید نشانه آمادگی این کشور برای هشدار آخر به معترضان و درصورت بی توجهی و ادامه ناآرامی منجر به استفاده از قدرت نظامی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 531

به "گزارش ، راه چاره چین در برابردستهای سیاه آمریکا در هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ، راه چاره چین در برابردستهای سیاه آمریکا در هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید